dijous, 19 de juny del 2008

Els misteris de Nazca

Aqüeductes en forma d'espiral i formes perfectes a Nazca

A les 7 hi ha toc de diana. Esmorzem molt bé, ens serveixen ous! Esperem a l'Alexis al mateix hotel, on hem estat força bé. Quan arriba ens diu que de moment no hi ha vols per veure les línies, hi ha una boira molt intensa i cal esperar que s'esvaeixi. Com que no sabem quan podrem volar, ell va tirant cap a Lima i nosaltres continuarem el nostre viatge. Ens ha cobrat força diners per fer la ruta, però hem anat molt segurs, hem vist coses interessants fora de les guies i hem agafat confiança per poder negociar preus i tenir apamats els topants de Perú.

Caminem fins a la plaza de Armas de Nasca i visitem el Museu Antonini, on ens interessem més per la cultura nazca. Tornem a l'hotel i agafem un taxi perquè ens porti als aqüeductes i a la línia anomenada "El Telar". És impressionant el desenvolupament dels nazca. Aquests aqüeductes abasteixen encara tota la vall. Són perfectes! Aprofiten les aigües subterrànies per canalitzar-les fins a la part interior de la vall. El mateix taxista ens fa de guia, ens surt força bé de preu i és interessant parlar amb ell com a habitant de la zona. La comoditat del taxi podríem posar-la en qüestió, però val la pena conversar amb ell.

El preu també inclou una visita a una factoria d'or de Nazca. És un petit taller familiar on el taxista deu tenir comissió per portar turistes... Resulta que el 30% de la població de la zona es dedica a la recerca d'or, una feina ben dura.

Després de buscar or i no trobar-lo, anem cap al restaurant que hi ha just al davant de l'aeròdrom de Nazca. Avui només han fet 3 vols ja que durant el matí ha estat tancat pel mal temps. Com que l'Alexis coneix al noi que gestiona els vols, podem sobrevolar avui i no "perdre" un dia a Nazca. L'avioneta està xunga... pensem que molts volen i no passa res però... Durant el trajecte, el pilot ens va dient el nom de cada figura. És molt interessant veure-ho amb els propis ulls i en directe, però només tenim temps de fer fotos des de diversos anglès i ja està. El mareig es va accentuant, però finalment aguantem sense remullar ningú.

Al vespre anem a veure el planetari Maria Reiche, ubicat a l'hotel Nazca Lines. M'adormo... encara no m'he acostumat a l'horari. Allà coneixem un grup de catalans que fan una ruta similar a la nostra, segur que ens els trobarem més endavant. Coincidim amb la sensació de ser "gringos" i entabanar-nos amb els preus... però n'aprendrem!

A l'hotel ens guarden les motxilles, que les passem a recollir per anar a la terminal de Cruz del Sur per viatjar de nit fins a Arequipa. Avui hem sopar a les 19.30... Hem anat a provar el deviche (peix cru marinat amb llima). Era bo, però res de l'altre món. Per cert, el menjar és força bo en general. Els taxis continuen cremant els clàxons. A tot arreu hi ha Daewoo Tiko. Resulta els utilitzaven a nivell intern per desplaçar-se per la fàbrica asiàtica i un peruà en va comprar tot l'estoc abans que l'amo els retirés. Es van popularitzar tan a Perú que van haver de fer-ne més per satisfer la demanda peruana.

De moment veiem força misèria, però molta història, paisatges i indrets que ens sorprenen.

SORPRÈN:

• Les línies de Nazca daten d'entre el 200 aC i el 700 dC. Són un conjunt de figures diverses amb formes humanes i animals i d'altres, de tall geomètric. Hi ha diverses teories entorn a la finalitat de les línies, però la matemàtica Maria Reiche va estudiar-les i va apuntar que podrien tenir un significat astronòmic. Hi ha qui les relaciona amb els aqüeductes de Nazca. S'estenen per tota la Pampa és a dir, aquesta zona plana de Nazca, completament desèrtica. Les dibuixaven treient les pedres de la part més superficial del terra. En retirar-les, l'arena més clara dibuixava les figures. El mateix aire de la zona fa que la terra o el polsim no s'acumulin en el petit solc que les ressegueix, ja que fa un efecte d'espiral i enretira tota la brossa. Tenen unes dimensions gegantines i estan fetes amb una perfecció increïble. Com que tot plegat és molt misteriós i com que al s.XXI encara les hem d'observar des de l'aire per poder-les apreciar, molta gent creu en extraterrestres. Tot i que està prohibit trepitar la Pampa (5.000$ de multa), hi ha alguna figura que està literalment tallada per l'autopista... Coses del Perú.